מה האימון הכי טוב בזמן מלחמה

מה לעשות אתה תוהה?

התעמלות לעצב התועה!

מבוא

במצב של חוסר ביטחון, נלמד על עצב הואגוּס וסוג ההתעמלות שנוכל לבצע על מנת לזכות בתחושת רוגע, שלווה ותחושת ביטחון - וכל זה, באמצעים טבעיים ובטוחים.

העצב התועה או ואגוּס, באנגלית: Vagus nerve, הוא עצב שעיקר תפקידו הוא לעצבב איברים פנימיים בגוף במסגרת מערכת העצבים הפאראסימפתטית. מערכת עצבים זו אחראית לפעולות הרגעה ואחראית על האטת פעולות גופניות בעת לחץ או מצבים מאיימים על מנת לאפשר לגוף להגיב כראוי. העצב התועה מספק הולכה של מערכת העצבים הפאראסימפתטית כמעט לכל האיברים הפנימיים בצוואר, בבית החזה ובבטן.

במצב של אי ביטחון וחרדה, הדופק עולה, רמת הסטרס עולה, לחץ הדם עלול לזנק ואנו - נוכל לגייס עצב זה לטובתינו ובעזרת טכניקה של "השערת משוב הפנים" להפעיל אותו. 

אז איך איך זה עובד? בעזרת גיוס העצב התועה בעזרת תרגילים נשפיע על העצבוב פאראסימפתטי של הלב ונאט את קצב הלב. סעיף של העצב התועה הימני מגיע אל קשר הגת והפרוזדור של הלב והפעלתו מורידה את קצב הלב. עצבוב פאראסימפתטי של כלי הדם גורם להרחבת כלי הדם, ומשפיע על הורדת לחץ הדם.

מעולה, אז איך מתחילים? תרגילים להפעלת עצב הואגוס:

  1. תרגילי נשימה עמוקה: לאט לאט הגדל את נפח השאיפה ונשוף את האויר לאט החוצה. הגדל את נפח השאיפה והריאות בכל נשימה ונשימה באופן איטי וממושך. חזור על הפעולה מספר פעמים ביום או לפי הצורך.
  2. תרגול קולי: תחשוב על שיר שמח, שיר שמעלה בך חיוך והתחל לשיר, לזמזם או אף לשרוק. שריקה, זמזום או שירה יגבירו את הפעילות של הואגוּס
  3. תרגול תרגילים עדינים על כיסא. ערסל את הראש עם כפות הידיים, מקם את האגודלים בתעלות העורף. פתח את המרפקים והזרועות כשכפות הידיים מחזיקות את הראש. הישען אחורנית ותן למשענת הכיסא לעסות לך את השכמות, נע לאט ימינה ושמאלה. 
  4. מסאג` לאזור האוזן: העצב הואגוס עובר גם דרך האוזן החיצונית. לחץ עם אצבעות הידיים עם תנוך האוזן, תניע את האפרכסת, עשה מסאג` לאיזור התנוך והאפרכסת וכך תשפיע על הואגוס ישירות.
  5. צחוק: צחוק מגביר את פעילות הואגוס, אז תראה סרט קומדיה או קרא משהו מצחיק.
  6. מדיטציה: תרגולי מדיטציה שמתמקדים במחשבות חיוביות ובנשימה יכולים לשפר את פעילות הואגוּס. במידה ואינך מתורגל במדיטציה ואינך יודע איך מתחילים, התיישב על כיסא או במצב ישיבה על הרצפה, עם גבך ישר. אתה יכול גם להשכיב אם זה נוח לך, אך שים לב שלא להירדם. עצום את העיניים התחל להקשיב לנשימתך, ללא ניסיון לשנותה. הרגש איך האוויר נכנס ויוצא מהאף או הפה. תרגל פשוט להיות נוכח.
  7. חיית מחמד: חבק את חיית המחמד שלך, לטף את החתול, החזק עליך את הכלב. זה תמיד עובד.

כדאי לזכור כי אימון או הפעלה של ואגוּס באופן רגיל יכולים להביא לשיפור ברמת האנרגיה, יכולת ההרגעה, ואף לשיפור הבריאות הכללית ולכן כדאי לאמץ התעמלות זו כדרך חיים, מס` דקות ביום ולא רק במצב של אי בטחון ומלחמה. 

פולה רווח

 

שתף/פי עם החברים
שאלות ותשובות

מאמרים נוספים

› מה האימון הכי טוב בזמן מלחמה
› הדרכה לשיל השלישי והגיל הרביעי - חיים בגיל הזהב
› איך בונים תוכנית אימונים למחלה ניוונית FSHD ?
› טיפים להתחלת פעילות גופנית
› איך מתחילים להתאמן לאחר ניתוח קיצור קיבה / ניתוח שרוול / ניתוח בריאטרי?
› שאלה בדיונית אך מעוררת מחשבה - איזה תרגיל פילאטיס היית ממליצה לעשות לאדם שיש לו ארבע רגליים?
› הסתירה הפנימית ותרגיל המרְאָה
› אין "לפנֵי" ו-"אחרֵי", זה תמיד "אחרֵי"!